ALLANA HIJAB

ALLANA HIJAB
Whatsapp 012-6144924 NOW For Guaranteed Special Free Gift

Thursday, July 21, 2016

Saya Adalah HATERS Yuna, Traveller, JDT, Qu Puteh dll

Suka saya maklumkan, terma degrading mula dimulakan Barat keatas Asia, Arab dan Afrika.

Barat menggunakan terma degrading seperti dirty Indian, savage Arabic, black is evil, Asian is lazy, Japan tiny people, kungfu is lame, Islam is terrorist dan banyak lagi.

Semua terma degrading ini tidak benar seluruhnya, tapi bukan benar yang dicari sebaliknya ia digunakan hanya untuk mempamerkan sifat superior secara ilusi pada pengutur.

Supaya pengutur berasa tenang, berasa baik, berasa hebat, berasa betul dan berasa "super".

Malangnya ia tidak berjaya atas saya.

Bukan kerana saya bijak, tidak, tapi kerana nama timangan saya adalah Acai, dan orang selalu degrading saya "macai" dan "cincai"!

Saya juga jonggang, jadi orang suka gunakan terma degrading pada saya seperti Rabbit, Mr Os, Jo, Musang dll.

Dek kerana latihan intensif latih tubi berterusan sejak kecil, terma degrading tidak pernah berkesan pada saya.

Sedihnya, jika ia dicipta oleh Barat untuk merendahkan terus membuli orang Asia, kenapa kita gunakan sesama kita?

Apakah kita mahu jadi Barat sedangkan kita Islam, kita Melayu, kita Cina, kita India yang dihina Barat?

Bila kita komen artis, cara mereka lari dari masalah mudah "haters".

Bila kita komen traveller, mereka kata kita dengki dengan kebebasan mereka mengembara dan merendahkan kita dengan panggilan haters.

Bila kita komen pasukan juara bola sepak 33 kali iaitu JDT(saya perli dan seloroh sebab saya orang Selangor), mereka kata kita haters.

Bila kita komen Qu Puteh, mereka kata kita haters.

Betulkah kita haters????????????????????????????????????

Atau kita ikut ajaran AlQuran yang berbunyi, "amal maaruf nahi mungkar".

Ayat Allah suruh tegur, larang perbuatan salah ini banyak dalam Quran dan kalau saya seorang Ulama saya sudah petik petik ayat itu, tapi anda sendiri boleh selak dan cari perintah Allah supaya tegur saudara Islam kita jika mereka khilaf.

Tidak dinafikan menegur ada etikanya, elakkan membuka aib orang.

Tapi bila orang itu sendiri sudah buka aibnya sendiri, lebih lagi dari pengalaman saya, saya sendiri PM atau personal message inbox mereka, tetapi tidak pernah dilayan, maka apa lagi jalannya.

Haters tidaklah tertakluk kepada terma degrading, ada niat baik, ada niat jahat.

Paling penting pada yang di"hate" sangat, pada orang yang buka aib sendiri kemudian jawab orang yang tegur haters adalah mereka perlu tanya diri mereka sendiri "Apakah mereka ikut perintah Allah dalam AlQuran atau tidak", jika YA, teruskan apa yang anda buat kerana anda yang dipertanggungjawabkan, jika tidak, berubahlah.

Ya atau Tidak, tidak perlu guna taktik terma degrading semata-mata untuk keluar dari masalah yang anda sendiri cipta.

Wallahualam.

PS: Saya bukan haters Yuna, Traveller, JDT, Qu Puteh dll. Saya bukan haters sesiapa. Dari kecil setiap hari saya sudah diajar untuk baca Alfatihah kepada semua orang Islam, sudah diajar untuk mendoakan mereka. Mana mungkin saya benci orang yang saya doakan. Dengan izinNYA, tidak akan.

No comments: